24 Kasım 2013 Pazar

Üzüm presi

Bloga yazmayalı uzun zaman olmuş ama yazmaya değer bir konu olduğunda yazmayı da ihmal etmiyorum.
Uzun zamandır yapmayı planladığım üzüm presini sonunda bitirdim.




Bu presle cibre haline getirdiğiniz (ön ezme, parçalama işleminden geçirilmiş) her türlü meyve posasını sıkıp suyunu çıkarabilirsiniz. Üzüm dahi doğrudan sıkılamaz. Üzüm taneleri bir araya geldiğinde oldukça dayanıklı olabiliyor. Elma Suyu, üzüm suyu, pekmez, cider, ve şarap yapımında kullanılabilir. Aslında meyve presi de diyebiliriz.

Üzümle temas eden tüm metal aksamlar paslanmaz çelikten bu konuda uzman bir arkadaşımın yardımıyla yapıldı. Ahşap kısımlar için hazır planyalanmış ahşaplar kullandım. Montaj sonrasında iki kat vernikli ahşap koruyucu uyguladım. Paslanmaz delikli filtre 28 cm çapında ve 35 cm yüksekliğinde, 20 litre kapasitesinde.
Dişli olarak kare dişli özel yapım bir mil kullandım.

Ahşap iskelet yaklaşık 120 cm yüksekliğinde ve oldukça ağır oldu. Bu ağırlık sıkım işlemi yaparken bir avantaj, taşırken ise dezavantaj oluyor. Ama ben ağır olmasını tercih ederim, aksi takdirde sıkarken yerinde dönebiliyor böyle presler. Filtre ve altındaki tepsi yerlerinden kolayca alınıp yıkanabilir. Bu tür meyve preslerini maalesef ülkemizde çok fazla üreten yok ama ithal olanlarını hazır olarak da bulabilirsiniz. Eğer vaktiniz varsa ve biraz da elinizden geliyorsa ben kendinizin yapmanızı tavsiye ederim.








4 yorum:

  1. çelik malzemeleri nerden bulabiliriz acaba biraz yardımcı olurmusunuz süzgeç sonsuz vida vb. yapmayı düşünüyorum presler çok pahalı satıyolar kendim yapmayı düşünüyorum tşk.

    YanıtlaSil
  2. Merhaba, öncelikle yorumlarınızda adınızı belirtirseniz hitap etmek daha kolay olacaktır. Paslanmaz çelik malzemeleri nereden bulacağınız konusunda biraz araştırma yapmanız gerekecek. Ben Bodrum'da yaşıyorum ve burada sanayi sitesinde paslanmaz çelik işi yapanlar var. Sizin de yaşadığınız bölgedeki paslanmaz çelik imalatı yapan yerleri bulmanız gerekir. Paslanmaz dişli mil bulabileceğinizi sanmam, ayrıca dişlinin paslanmazdan olmasının şart olduğunu düşünmüyorum. Galvanizli imalat çeliğinden de olabilir.
    Aşağıdaki linkte bulunan ilandan ihtiyacınıza göre mil alabilirsiniz.
    http://www.sahibinden.com/ilan/is-makineleri-sanayi-sanayi-endustri-ekipmanlari-trapez-dis-vidali-mil-144143542/detay/

    YanıtlaSil
  3. yeni üye olduğumdan aceleyle yazdım kusura bakmayın tam bilmiyorum adsız yazıyor bulamadım adım özgür erzincanda yaşıyorum anladığım kadarıyla arayıp bulmam lazım parçaları ama şu delikli süzgeçi kim satar bulamıyorum nerden bulabilirim bir o kaldı şimdiden teşekkürler cevat bey bilgiler için.

    YanıtlaSil
  4. Özgür bey merhaba, delikli süzgecin ve alttaki tepsinin hazır olarak bulunacağını sanmam. Ama her ikisini de üretmenin başka yolları olabilir. Örneğin büyük ve derin hazır çiğ köfte tepsileri var kromdan, o da olmazsa aluminyum geniş bir tepsi veya baklava tepsisi kullanabilirsiniz. Delikli süzgeç biraz uğraşarak büyük aluminyum düz tencerelerden tek tek delinerek elde üretilebilir. Biraz zor olur ama yapılabilir. Vidalı mil ise yazdığım linkten satın alınabilir.

    YanıtlaSil