5 Eylül 2011 Pazartesi

Mumcular Pazarı

Etrim'de bir tane marketimiz var, alışveriş için ya Mumcular'a (8 Km) ya da Bodrum'a (20 km) gitmek gerekiyor. Ama Mumcular pazarını tanıdıktan sonra taze sebze ve meyveyi artık asla marketlerden almıyoruz. Mumcular pazarı bizim alışık olmadığımız tarzda bir Ege pazarı. Sabah kaçta açılıyor bilmiyorum ama biz 07:30 gibi gidiyoruz pazara ve park yeri bulamıyoruz.! Bazen oldukça uzak bir noktaya parketmek durumunda kalabiliyoruz. Üstelik bunu Pazar günleri yapıyoruz. Burada pazar günleri pazara ! gitmek bir gelenek, vazgeçilmez bir alışkanlık ve erken gitmekte fayda var...
Genelde yerel ve doğal ürünleri bulabildiğimiz bu pazara, pazar sabahları bu kadar erken gitmeye nasıl da hemen alışıverdik. Güzelim yatağan karpuzları, mis gibi pembe ve kırmızı tarla domatesleri, hayatımızda hiç yemediğimiz kadar taze ve kütür kütür salatalıkların hepsi bu pazarda. Civar köylerdeki herkes Pazar günü bu pazarda, üstüne bir de Güvercinlik, Tuzla, Bargilya gibi bölgelerde yazlığı olan yazlıkçılar da geliyor.  Bir önceki hafta ise pazarda bir otobüs dolusu italyan vardı. Sanırım Yalı'daki otellerden günlük turlar ile geliyorlar. Gürültülü tavırları ile pazara ayrı bir renk kattılar. Bu arada pazarcılarımızın birçoğunun ingilizce konuşabildiğine de şahit olduk.

Sıcak insanları, taze ve özlemini çektiğimiz kaliteli ürünleri ile Mumcular pazarı artık Pazar günlerinin ilk gidilecek yeri hem de sabah saat 07:30'da. Biz gittiğimizde pazarda hareket çoktan başlamış oluyor. Bu yaz bir kez 10:00 gibi gitmeyi denedik ve neredeyse herşeyin iyisinin tükendiğini gözlemledik.
Bu pazar ve yarattığı dinamizm yüzünden pazar günü Mumcular'da tüm işyerleri açık. Zirai ilaç bayisinden, inşaat malzemeleri satıcılarına kadar her dükkan pazar günü bir buluşma noktası olan bu pazara rağmen kapalı kalamıyor. Sizin anlayacağınız Mumcular esnafı için Pazar günleri tatil değil, belki de en çok iş yaptıkları iş günü.

Meyvalar biraz pahalı ama sebze fiyatları son derece makul. Sera ürünleri bu pazarda yok. Örneğin Temmuz ayı boyunca hiç taze fasulye görmedik. Tezgahlarda fasulye yerine börülce vardı. Sebebi ise Fasulyenin bu sıcakta bu bölgede yetişmemesiydi. Bahçemizdeki fasülyeleri biz de Temmuz ayında budamak (!) zorunda kaldık...

Mumcular pazarı bizim için artık vazgeçilmez bir tutku. Bazen blogta yazıp paylaşmalımıyım diye kendi kendime sorduğum bölgemizin güzelliklerinden birisi.

1. bravo size. sabah 07:30. hem de saat 10'a kadar talan oluyor. bayıldım.
    pembe domatesi, zamanında yerli sebzesi, taze sütü, tarhanası, zeytini.
    yazlıkçıların en büyük zulmu bana göre marketlerden alışveriş yapmak zorunda kalmaları.
    ama gezip sorup bulmadıkça böyle nefis yerleri daha çok markete talim ederler :(

2. Nalan hn, zaten pazar öğleden sonraya kalmıyor, çok sıcak oluyor herkes evine köyüne dönüyor. Fotoğraflarda satılan ürünlere bakarsanız, bir kasa domates, bir bağ soğan, on paket tarhana. 8 tane karpuz, 5 kg biber :) Bence her yazlık bölgesinin az ötesinde böyle pazarlar vardır dediğiniz gibi.

3. Çocukluğumda Mumcular pazarına gitmek hem zevkti hem de eziyet. Zira biz 7.30'da değil 6.00'da giderdik köy minibüsleriyle. Kahvaltı yapamadan gittiğimizden Asker'in Lokantasında tavuk suyu çorbası içmek neredeyse farz gibiydi. Cumartesi günü neredeyse tüm dükkanların kapalı olduğu Mumcular'da, sizin de dediğiniz gibi pazar nedeniyle tümü açık olurdu. THY Skylife dergisine de konu olan Mumcular pazarı, alışveriş yapmasanız bile mutlaka gezilmesi gereken önemli bir değer. Yazı için teşekkürler.

4. Hüseyin bey, biz de kahvaltı etmeden gidiyoruz. Dediğiniz gibi köyden çok daha erken saatte minibüsle gidenler var ama 06:00'da gitmek de biraz eziyet gerçekten, özellikle çocuklar için, yoksa yazın bütün köy sanırım 05:00 gibi uyanıyor ayarı bozuk horozlar sayesinde. Skylife konu olduğunu da bilmiyordum. Selamlar

5. Öyle canım istediki şu pazarda olmak! Peynir de var mı?

6. Gürkan bey kimbilir belki bir gün gelirsiniz Bodrum'a ve Mumcular pazarına. Evde peynircilik bu bölgede çok bilinmiyor. Her pazarda olduğu kadar birkaç peynir satıcısı var ve çoğunlukla taze peynir satıyorlar. Köyde bizim sağımız ve solumuzdaki komşularımızın hem Büyükbaş hem de küçükbaş (koyun, keçi) hayvanları olmasına rağmen peynir yapmıyorlar. Süt çok fazla olduğu zaman sanırım süt olarak satıyorlar. Ama yoğurt bir harika, ev yapımı yoğurdumuz hiç eksik olmuyor. İşin güzel yanı bu yoğurt buzdolabında +4 derecede uzun süre bozulmadan ve ekşimeden kalabiliyor.

7. İnşallah Cevat Bey; peynir yapımı külfetli geliyor herhalde aslında işin içine girince (hobi olarak da olsa) çok kolay olduğu anlaşılıyor.

Ev yapımı yoğurdunuz afiyet olsun. Evde yapmak gibisi var mı.

8. Aaa lütfen paylaşın. Tamam endişelerinizi anlıyorum ama yazmassanız bizim gibiler de mahrum kalır. Ellerinize sağlık.